Mercury Cougar XR7 Convertible 1970.

Mercury Cougar XR7 Convertible 1970.
Mercury Cougar XR7 Convertible 1970

351C Ånglås, insugspackning och insugsplåt.

351C har en plåt under insuget original.
Man hör ibland att den inte behövs.
Anledningen till att den finns är att förhindra att olja stänker upp på undersidan av insuget.
Detta beror på att original är insuget anslutet till avgassystemet som en del av förvärmningen.
Originalinsuget i gjutjärn blir så oerhört varmt att oljan som stänker upp på undersidan 
(om ingen plåt används) förvandlas till tjära.
Detta medför sedermera att denna tjära kan leta sig ner till oljepumpens oljesil som kan bli igensatt.
Har du aluminiuminsug är detta inte särskilt troligt då aluminium inte blir så varmt.
Vissa aluminiuminsug har öht inte denna förvärmning och då är det ett ickeproblem.
Plåten kallas för turkey pan.

351C Turkey pan

Denna förvärmning är också ett problem gällande ånglås. dvs att bränslet kokar till ånga och motorn blir svårstartad när den är varm.
Receptet är att byta till aluminiuminsug eller helt enkelt blockera förvärmningkanalerna till insuget av gjutjärn.
Nackdelen att blockera förvärmining är att motorn tar lite längre tid att nå arbetstemperatur.

På bilderna nedan syns hur avgaserna värmer insug, också originalförgasarens automatchocke och att avgaserna också värmer förgasarfoten.

Original 351c-4v insug ovansida.

de 2 små röda ringarna på bild 3 är var man blockerar förvärmningen.
(Old school klippte man ut lämpliga plåtbitar från en ölburk och täckte för hålen mellan insug och topp)
original 351c-4v insug undersida

Bild 4 visar var man minimum bör använda tätningsmedel för att slippa oljeläckage.
(RTV black oil resistant sealer)
täta i hörnen (4)  på insugspackningen samt åtminstone på under sida av insugskanalerna (röd markerat på bild) för att unvika att olja sugs in i förbränningsrummet och detta medför att motorn kan blåryka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar