Mercury Cougar XR7 Convertible 1970.

Mercury Cougar XR7 Convertible 1970.
Mercury Cougar XR7 Convertible 1970

Fords automatlådor och effektförluster i drivlinan.


Att automatlådor "stjäl" effekt är ingen nyhet direkt.
Olika automatlådor stjäl olika beroende på uppbyggnad och hur tungdrivna de är.
Siffrorna skall ses mer som en fingervisning än raka fakta, 
och mer en jämförelse lådorna emellan.
Dessa siffror är alltså på original ej modfierade för race.
Modernare Automatlådor med lock-up är mer effektiva.
Med lock-up menas att automatlådan låser upp så att ingen slirning sker inne i lådan.
Normalt slirar alla automatlådor.

Här är lite data som finns att hitta på nätet.

Power loss.
Ford_C-6______55-60 hp

Ford_FMX______25 hp

AOD ____Ca 25%

Vikter för de olika automatlådorna.

AOD (without converter or fluid) - 150 lbs/75kg
AOD stock torque converter - 34 lbs /17kg
C4 (without converter or fluid) - 110 lbs/55kg
C4 torque converter - 28 lbs/14kg
C6 (without converter or fluid) - 140 lbs/70kg
C6 torque converter - 30 lbs/15kg small block, 15,5kg lbs big block
FMX (without torque converter, unknown fluid level) - 160 lbs/80kg
FMX torque converter - 32 lbs/16kg


C6 är den stadigaste automatlådan och klarar mest hk och vrid original.

Att det kan skilja så pass mycket mellan olika automatlådor beror på hur mycket de rörliga delarna väger och själva funktionens uppbyggnad internt i lådan.
Mycket av FMX vikt beror på att lådans hölje är gjord av gjutjärn dvs. statisk vikt.

Bara som jämförelse väger en 4 speed toploader (manuell) with fluid and linkage, w/o clutch. 90 lbs/45kg

Power loss
1/32

Jämförelse om man går på ovanstående siffror på en 351C-4V closed chamber 300hp.


C6 = 245 hp

C4 = 272 hp
FMX = 275 hp
AOD = 225 hp
4 speed Toploader = ~290 hp.

Naturligtvis finns andra delar i drivlinan som stjäl effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar