Mercury Cougar XR7 Convertible 1970.

Mercury Cougar XR7 Convertible 1970.
Mercury Cougar XR7 Convertible 1970

Guide/Tips: Välja elektronisk Fördelare HEI, pros and cons.



Gammal sliten fördelare?
Kanske du fortfarande har kvar din originalfördelare med brytarspetsar?
Funderar du på att uppgradera till elektronisk tändning?

Går bilen ojämnt, hackar, rycker  ditt tändsystem kan behöva uppgraderas.
Felet kan vara det mesta från tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole, kondensator, brytare.
I värsta fall kan du behöva byta ut allt. Fördelaren kan vara sliten och glapp.
Fördelare glapp axiellt och/eller radiellt.
Vacuumklocka otät, kärvar.
Mekanisk förtändning sliten kärvar, glapp.
Slitet drev,,,,, osv.

Det enklaste om du bara vill slippa fila och ställa brytarspetsar är att installera en elektronisk enhet istället för dina gamla brytare i din gamla fördelare.
Du byter bara ut brytarna och kondensatorn till en "sockerbitsliknande" elektronisk enhet.
Kostar runt en 1000-lapp

Bra att veta: För att elektroniska tändsystem skall fungera krävs 12 volt.
Fords tändssystem har endast 6-7 volt. Detta medför att man behöver ansluta en matarkabel till 12 volt för att få tändningen skall fungera. Det korrekta stället är enligt denna länk och bild.

Länk: 12 volt ignition source the right way.

Pertronix Ignitor


Jag har själv kört med detta på min 351 Cleveland i 5 år, Original fördelare, tändspole och ignitor tändmodul och det har funkat klockrent samt att motorn känns piggare.

Är din gamla fördelare sliten, vilket den kan vara efter 40-50 år kan en helt ny fördelare vara aktuellt.
Det finns en uppsjö att välja emellan.
Priset ligger från ett par hundralappar till 5-6000:-.
Man bör se upp med att dessa eftermarknadsfördelare ofta inte har originalmått, varken på höjden och/eller bredden.

Vanliga fabrikat: MSD, Pertronix, Mallory, DUI, Duraspark, Accel, Summit Racing,
Proform, Speed-Pro m.fl..


HEI-fördelare.
En "allt i ett" fördelare med all elektronik och tändspole i en och samma förpackning.
Nackdelen är att den är enormt stor och det kan bli problem med att få plats med allt i och omkring motorn. Enkel installation kräver bara en 12 volt + kabel.
Skall enligt uppgift vara den fördelaren som ger mest effektökning.
Kostar från 350-5000:- beroende på fabrikat.

HEI


Mini-HEI. Smal cap. Litet/smalt fördelar lock.
Vissa är ready to run vissa kräver tänd box.
Kostar från 350-5000:- beroende på fabrikat.
Jag har installerat en MSD ready to run på min 302:a den har bl.a. ställbart varvtalsstopp.



Exempel på Ready to run fördelare MSD 8350


Ford Duraspark, Fords egna elektroniska tändsystem som anses av fordentusiaster vara " The Holy Grail".
Kostar ca 6000:- som kit med tändspole och tänd box.

Duraspark

Lågbudget fördelare. Det finns ett antal lågprisfördelare ute på marknaden.
Både som HEI och mini-HEI. Fördelen är självklart priset.
När man söker på nätet finns både de som tycker de funkar bra och tvärtom.
Går ofta under benämningen kinatillverkat, men vad tillverkas inte i Kina idag?

Exempel på lågbudget mini-HEI, lägg märke till bl.a. den kromade lådan.


Troligtvis finns en del kvalitetsproblem, som finish, passform etc.
Dessa fördelare har inte multispark, varvtalsstopp och liknande.
Fördelen är att de är billiga och du kan köpa upp till 8-10 st för samma pris som en "kvalitetsfördelare". Dessa kan även kompletteras med en tändbox av valfritt fabrikat.
Kostar ca 350-800:-.

Renoverade Originalfördelare finns också att köpa.

Tänd Box (Ignition box) Extern box som krävs till vissa fördelare, Justerbart varvtalsstopp brukar finnas och en multispark funktion.
Kostar ca 1500-5000:- beroende på fabrikat.

MSD 6AL Ignition box.


Tändspole. Ofta krävs en kraftigare tändspole än original. (Högre spänning)
HEI har inbyggd tändspole.

Tändspole

Tändspole



Plug and play eller Ready to run (R2R)
Fördelare som i princip är direkt utbytbar med original fördelare, dock kräver alla moderna fördelare och elektroniska enheter 12 volt. Original har inte alla tändsystem 12 volt.
Därför kan det vara nödvändigt med att dra om originalmatningen till fördelaren.
Se till att den nya matningen går över tändlåset då elektroniken inte mår bra av att ha konstant 12 volt ansluten.

Multispark och varvtalsstopp
Multispark en funktion som ger extra mycket gnista som kan vara gynnsamt vid höga varvtal och ge lite extra effekt.
Normalt (original) får du bara en gnista på 360 grader, 1 gång per cylinder. Med multispark får du gnistor under ca 20 graders öppning per cylinder per 360 grader/varv.
Gynasamt för effektiv förbränning och gynnsamt för högre effekt.
Varvtalsstopp om man gillar att varva och inte vill övervarva eller har särskilda önskemål om max varvtal. Ofta ställbart, antingen chip eller potentiometer. Vissa har 2 olika varvtalsstopp.

Male/Female anslutning på fördelarlocket.
Male eller HEI är piggar som kräver en annan anslutning. Anses vara mer raceinspirerat.
Female är vanlig standard anslutning (original)

Female

HEI -Male


Vacuum eller mekanisk förtändning.
Kör du cruising, gata och rejsar ibland är vacuum egentligen det enda alternativet, enbart mekanisk förtändning ger en sämre comfort och ökad bränsleförbrukning för den ordinäre bilisten.
Vacuumet från motorn reglerar förtändningen efter motorns varvtal och belastning tex. om du kör uppför en backe eller ev. har en husvagn efter. Högre belastning = mer vacuum.
Mycket vacuum på tomgång, minskar med varvtal. Vissa vacuumklockor är justebara.
Mekanisk förtändning regleras med centrifugalkraft och den är fjäderbelastad, man kan recurve (ändra varvtalsprofil/tändkurva) på vissa fördelare.
Vissa fördelare har locked out förtändning- ren racefördelare.

Funderar du på att skaffa EFI (fuel injection/bränsleinsprutning) behöver du inte ha vacuum.
Även den mekaniska förtändningen låser man mekaniskt då.

Vacuumklocka placerad på fördelaren



Magnetisk, Hall, Crank trigger givare. Olika system för att plocka upp tändsignalen för varje cylinder.
Crank trigger monteras på vevaxeln, används på strippen normalt.

Crank trigger


Fördelardrev: Järn, Stål, mässing/brons. Kolla upp vilken du behöver, fel drev kan orsaka motorhaveri då drevet smulas sönder antingen på fördelaren eller kammen.

Iron/järn normalt till flat tapped cam (original).
Steel/stål normalt till rullkam och retrorullkam.
Det finns också en variant där stål är "melonized" för att funka med både flat tapped och rullkam.
Mässing/brons är enbart för race.





End Play: Det är viktigt att du kontrollerar att inte fördelaren kommer i spänn mot kamdrevet när du installrar, du behöver ett litet end play dvs. glapp som gör att det finns rörelsemån pga att metall vidgar sig vid värme.



Vill du ha originalutseende men med alla finesser inbakade så finns denna Pertronix "stock look" fördelare med ignitor 3 innehållande multispark, varvtalsstopp, ställbara kurvor, ställbart vacuum.
Har samma mått som din originalfördelare.
Pertronix stock look

Tändkablar: Finns i färdiga längder och även som cut to fit. De som man kan anpassa själv är längre och det är dem jag föredrar då jag vill ha tändkablarna runt ventilkåpan istället för över som det blir med färdiggjorda tändkablar. De anpassningsbara har ofta både Male och female anslutningar medskickade så man kan välja. Man skall också ha koll på motståndet (ohm) i tändkablarna då det specifiseras olika till olika tändsystem. Kablarna finns i olika kvalite och tjocklek och en salig massa färger.

Fördelarlock: För att snygga till det kan man välja färg, vanligast är svart och röd, men det finns blå, gul, transparent m.m. också

Wire separators:  Finns en massa olika varianter, material och färger.









Ignition system packages:

Det finns s.k. kit där fördelare, tändspole, tändkablar och i vissa fall tändbox m.m ingår.
Delarna kan hittas på bl.a. Summit Racing och Ebay.

Exempel

Vad skall du välja då, vad får det kosta hur skall det se ut, hur skall det funka?

Den billigaste lösningen är nog att köpa en lågbudgetfördelare, du kan t.o.m. köpa mer än en att ha i reserv.
Vill du har mer high tech "kvalitetsfördelare", är du beroende av finesserna?
Vill du ha originalutseende eller raceinspirerat?
Tänk på att med en HEI lär du få skaffa ett mindre luftfilter om du idag har 14" öppet filter eller har original luftfilterburk.

Tips: Glöm inte att göra det snyggt, finns inget värre än ett skatbo i motorrummet.
Skaffa lämpliga tändkabelhållare, justera längderna osv.

Skatbo
Skatbo
Så ska det se ut.

Så ska det se ut.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar